Hoe ruim je snel en efficiënt op?


Hoe ruim je snel en efficient op?
Opgeruimd staat netjes

15 mei 2022

Je herkent het wel, je hebt je eindelijk voorgenomen om de rommel in huis op te gaan ruimen. Je hebt al je moed verzameld om van start te gaan, tot je alle spullen ziet die je wil gaan opruimen en je je vervolgens afvraagt waar je in hemelsnaam moet beginnen. De moed zakt je in de schoenen om vervolgens te besluiten het een andere keer te doen. Hoe ruim je snel en efficiënt op?

Rommel in huis zorgt voor uitstelgedrag, dat blijkt uit meerdere wetenschappelijke studies. 

Maar door het uitstellen van het opruimen van de rommel gaat de troep helaas niet weg. Dus zullen we toch de handen uit de mouwen moeten steken om weer een fijn en ontspannen huis te creëren. Een huis waar je je weer happy voelt, waar je kan genieten. Zonder stress te krijgen van de rommel om je heen.

De enige manier om van de rommel in huis af te komen is, ja je raadt het al; gewoon te beginnen! Hoe vervelend ook, je zal merken dat als je eenmaal begonnen bent het makkelijker wordt om verder te gaan met opruimen.

Ik zal je in dit artikel een aantal basistips geven, zodat je snel van slag kan gaan en je het opruimen nog leuk gaat vinden ook. Hoe ruim je snel en efficiënt op? Lees de belangrijkste tips hieronder.

Tip 1: Begin bij je favoriete plek in huis

Begin met opruimen van een plek of de ruimte waar je het meest bent. Bijvoorbeeld de woonkamer of de keuken.

Je zal hier direct profijt van hebben, omdat je gelijk resultaat zult zien. Wat er weer voor zorgt dat je met een tevreden gevoel de klus geklaard hebt en je makkelijker door zal gaan met een volgende opruimklus.

Tip 2: Zet een timer

Begin met een opruimklus van bijvoorbeeld 2 uur. Zet hiervoor een wekker of timer. Stop ook echt als de wekker gaat. Dit zorgt ervoor dat je niet uitgeput en gedemotiveerd raakt, waardoor je geen zin meer hebt om de klus af te maken, laat staan volgende opruimklussen.

Is de opruimklus nog niet af? Plan dan voor de aankomende week weer 2 uur in je agenda om het af te maken. Dat zorgt ervoor dat het behapbaar blijft en je steeds weer vol frisse moed kan beginnen.

Mocht je de smaak te pakken hebben? Dan kan je een aantal van deze opruimklussen in je agenda zetten, zodat je elke keer weer nieuwe stappen maakt.

Tip 3: Categoriseer jouw spullen

Categoriseer jouw spullen en berg de spullen op een vaste plek op. Leg bijvoorbeeld alle boeken bij elkaar, of jouw schoenen allemaal op één plek. Je kleding allemaal in de kledingkast. Administratie bij elkaar. Dat soort zaken geven rust. 

Dit zorgt ervoor dat je altijd makkelijk en efficiënt kan opruimen, omdat je direct weet waar de spullen opgeruimd moeten worden. Het geldt ook andersom, je kunt ook weer snel alles terugvinden op het moment dat je iets nodig hebt. Wat weer veel tijd, energie en frustratie scheelt.

Tip 4: Gebruik opbergdozen

Gebruik opbergdozen om spullen in op te bergen. Nu je jouw spullen hebt gecategoriseerd raad ik je aan opbergdozen te gebruiken. En dan het soort opbergdozen wat je kan afsluiten met een deksel. Je zult merken dat je dan meer ruimte overhoudt in een kast omdat je dingen kunt stapelen. En het oogt ook een stuk overzichtelijker en rustiger.

Tip 5: Beloon jezelf

Beloon jezelf! Je hebt hard gewerkt en je hebt het toch maar even gedaan. Je had ook op de bank kunnen blijven liggen, maar je hebt er toch voor gekozen om je huis op te ruimen. En daar is moed voor nodig. Dus beloon jezelf na elke opruimklus! Goed gedaan. 

En lukt het je dan nog niet zelf, dan kan je contact met mij opnemen voor hulp.

Anne-Sophie Schipper, OrgaNICE it