Tips & Tricks


Tips & Tricks om een georganiseerder huis en een opgeruimder leven te hebben vind je hier. Alles wat ik in de afgelopen tijd geleerd heb zal ik hier met jullie delen, want ja beginnen is al lastig genoeg. Tips & Tricks kunnen je op weg helpen om de juiste kant op te gaan.

En vind je het leuk om zelf ook jouw tips & tricks met mij te delen? Stuur die dan in via het contactformulier of stuur me een berichtje op Instagram.

Tips & Tricks: Maak elke ochtend je bed op

Maak elke ochtend je bed op

Uit onderzoek blijkt dat wanneer je ’s ochtends je bed opmaakt je veel productiever bent gedurende de dag dan wanneer je dit niet doet. Je begint je dag dus gelijk met een goede start. Daarnaast oogt een opgemaakt bed veel rustiger waardoor je minder prikkels te verwerken hebt.

Tips & Tricks: Houd je werkplek rustig en overzichtelijk

Houd je werkplek rustig en overzichtelijk

Als er teveel ‘rommel’ op je werkplek ligt, gebeurt er veel je in gezichtsveld waardoor je hersenen veel te verwerken hebben en je je minder goed kunt concentreren op je werk. Door je werkplek dus rustig en overzichtelijk te houden zorg je ervoor dat je je beter kunt focussen op je werk en je dus productiever bent.

Tips & Tricks: Doe dagelijks een opruimactie

Doe dagelijks een opruimactie van 20 minuten

Door dagelijks, bijvoorbeeld aan het einde van de dag, een opruimactie van 20 minuten te doen zorg je ervoor dat je je huis netjes houdt. Leg je spullen op de plek waar ze thuishoren. Maak het leuk en zet een fijn muziekje op. Zet een timer en go! Je zal merken dat je best veel kunt doen in deze 20 minuten.

Tips & Tricks:Berg spullen op uit het zicht

Berg spullen op uit het zicht

Door je spullen uit het zicht op te bergen zorg je ervoor dat je je omgeving rustig houdt. Neem bijvoorbeeld de badkamer. We zijn geneigd om onze verzorgingsproducten allemaal uit te stallen bij de wastafel of op de badrand. Dit zorgt voor onnodig veel prikkels en oogt rommelig. Wat helpt is om zo veel mogelijk uit het zicht op te bergen in lades en kasten. Heb je deze niet, dan kun je daar bijvoorbeeld manden of opberg organizers voor gebruiken zodat je alles bij elkaar kan houden.

Tips & Tricks: Doe een was zodra je een trommel kunt vullen

Doe een was zodra je een trommel kunt vullen

Een belangrijke time management tip! Verzamel jij ook de was totdat er een berg ontstaat en je daarmee een winkel zou kunnen vullen? Begin je vervolgens met deze berg weg te werken op je vrije dag? Zonde van je tijd. Dit kost veel werk en ik neem aan dat je liever andere dingen doet op je vrije dag.

Wat zou kunnen helpen is een was te draaien zodra je een was kan vullen. Zet hem dan bijvoorbeeld s ‘avonds aan met de timer en zorg dat de wasmachine om 07:00 uur klaar is. Het kost je dan 5 min om de was op te hangen. Dit is veel meer behapbaar omdat je de verschillende wasjes zo opbreekt.

Daarnaast is dit ook beter voor je portemonnee omdat je ‘s nachts (bij de meeste energieleveranciers) een daltarief hebt (tussen 23:00-07:00 uur). Als je het wasprogramma dan ook nog op de eco-stand zet bespaar je dubbel zoveel geld!

Tips & Tricks:Doe elk half jaar een opruimactie

Doe elk half jaar een opruimactie

Ongemerkt kunnen er best wel veel spullen je huis in komen. Speelgoed van de kinderen, cadeaus, spullen die we zelf kopen of spullen die we erven, etc. Als we even niet weten wat we ermee moeten doen worden deze spullen vaak op de zolder of in een andere kamer gezet. Zo stapelen de spullen zich op en vaak gaan we net zo lang door totdat een ruimte helemaal gevuld is. 

Daarom de tip om eens per halfjaar eens goed door jouw spullen te gaan. Een soort voorjaars- of najaarsopruiming. Stel jezelf bijvoorbeeld de volgende vragen:

  • Gebruik ik het nog?
  • Word ik er nog blij van?
  • Vervangt een ander voorwerp dit voorwerp?
  • Heb ik er meerdere van?
  • Is het kapot?

Zo zorg je ervoor dat jouw huis niet ongemerkt dichtslibt, maar gezellig en leefbaar blijft. Fijn toch

Tips & Tricks: Berg je spullen op een vaste plek op

Berg je spullen op een vaste plek op

De meeste rommel ontstaat doordat je er geen vaste plek voor hebt gemaakt. Dan schuif je de rommel vaak van de ene naar de andere kant. Heel onbevredigend natuurlijk. Wat wel helpt is om jouw spullen een vaste plek te geven. Of dit nu thuis of op kantoor is. Door jouw spullen een vaste plek te geven, weet je

  1. Waar iets ligt, waardoor je niet meer eindeloos hoeft te zoeken
  2. Waar iets ’thuishoort’, zodat je het makkelijk op kunt bergen en jouw huis of kantoor netjes blijft.

Dat geeft een hoop rust.

Tips & Tricks: Kook voor twee dagen

Kook voor 2 dagen!

Het is in deze tijd belangrijker dan ooit om goed te kijken waar we ons geld aan uitgeven en waar we geld kunnen besparen. 

Je kan tegenwoordig best makkelijk met kleine veranderingen geld besparen. Ik ga je zo nu en dan een bespaartip geven waar je echt wat aan hebt.

Kook bijvoorbeeld voor 2 dagen. Zo verbruik je minder energie en kost het je minder tijd. Zo sla je 2 vliegen in één klap! Daarnaast hoef je dus de helft van de tijd niet te bedenken wat je gaat eten.

Tips & Tricks: ruim je spullen na gebruik op

Ruim je spullen op waar ze horen.

Dit lijkt op zich logisch. Maar rommel ontstaat vaak doordat we spullen die we gebruikt hebben niet direct opruimen op de plek waar ze ‘thuishoren’.

Probeer dus elke keer als je klaar bent met het gebruiken van jouw spullen ze weer netjes op te bergen waar ze horen. Zo houd je het netjes en opgeruimd. Dit kost weinig moeite en geeft een groot plezier 😁.